Sök:

Sökresultat:

218 Uppsatser om Forskares primärprocesser - Sida 1 av 15

Prim, Stadsförnyelse i Barcelona

This final project discusses renewal and upgrading of the area of Prim. It is discussed how this industrial area can be an attractive neighborhood with a varied range of services and commercial trade. Prim is located 2km north-east of the center of Barcelona. The area boarders to a deep railway valley that historically has separated Prim from its neighboring districts. At present there is almost no housing, services or commercial trade within the area and the industry is discontinued or the existing industrial buildings are derelict.

Prim, Stadsförnyelse i Barcelona

This final project discusses renewal and upgrading of the area of Prim. It is discussed how this industrial area can be an attractive neighborhood with a varied range of services and commercial trade. Prim is located 2km north-east of the center of Barcelona. The area boarders to a deep railway valley that historically has separated Prim from its neighboring districts. At present there is almost no housing, services or commercial trade within the area and the industry is discontinued or the existing industrial buildings are derelict. There is also a lack of green recreational areas.

PRIM-VIPS i omvÄrdnadsjournalen : Antal anvÀnda sökord före och efter dokumentationscirkel

Syftet med denna studie; en en-grupps före- och eftertest, var att beskriva förekomstfrekvens av alla PRIM-VIPS sökord i omvÄrdnadsjournalen pÄ en vÄrdcentral före och efter en studiecirkel dÀr distriktssköterskor (n = 19) och undersköterskor (n = 7) deltog. TvÄ tidsperioder om vardera tre veckor valdes, en före studiecirkelns start och den andra nÀr studiecirkeln var avslutad. Tidsperioderna var representativa ur bÄde patient- och personalhÀnseende. Det totala antalet patientkontakter i respektive period bedömdes vara jÀmförbara. Samtliga distriktssköterskor och undersköterskor inbjöds till studiecirkeln, inbjudan sÀndes ocksÄ till vÄrdcentralsledningen för kÀnnedom.

Arbete med multipla intelligenser i skolan

Howard Gardner, forskare i pedagogikvid Harvard University, har skrivit och forskat kring mÀnniskans olika intelligenser. Hans arbete har lett fram till en beskrivning av sju olika och tÀmligen sjÀlvstÀndiga intelligenser. Kan man hitta Gardners sju intelligenser i skolan idag? Hur ser arbetet med dessa multipla intelligenser ut? Detta examensarbete ger en beskrivning till bakgrunden av Gardners arbete och forskning. De sju intelligenserna Àr beskrivna och tvÄ andra forskares arbete med dem, Thomas Armstrong och David Lazear.

Forskardebatten kring 1809 Ärs regeringsform- Forskares pÄverkan av rÄdande historie- och statsvetenskapliga paradigm

Forskardebatten kring 1809 Ärs regeringsform har tidigare inte Àgnats mycket uppmÀrksamhet, och dÄ har det varit en snÀv fokusering kring forskningen kring regeringsformens ursprung. Uppsatsens syfte var att belysa debatten i ett bredare perspektiv, dÀr sÄvÀl debatten kring regeringsformens ursprung som dess följder lyfts fram. Syftet var ocksÄ att placera forskarna inom historievetenskapliga och statsvetenskapliga paradigm. UtifrÄn delar av Törnebohms och Odéns byggstenar analyserades avhandlingar och artiklar för att kunna placera forskarna inom de olika paradigmen. Undersökningens kÀllmaterial utgjordes av Ätta forskares avhandlingar, och i vissa fall artiklar.

Probleminventering av nÄgra forskares informationshantering : En frÄga för biblioteket?

The aim of this Master?s thesis is to investigate if the library can be a real partner for researchers in managing and dealing with their research information. In this study, six researchers have been interviewed about their problems with information management. This study uses the method Critical Incident Technique for the interviews with the researchers. This method focuses mainly on problems and what happens around those problems.

LÀrarkompetens : GrundskollÀrares och grundsÀrskollÀrares Äsikter om vad som utmÀrker en bra lÀrare

Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.

Vad gör man för fel?

Syftet med det hÀr arbetet Àr att fÄ en bild av vilka fel elever gör pÄ nÄgra uppgifter vid Nationellt kursprov i matematik, kurs A. En analys av hur vanligt förekommande dessa fel Àr och vad i elevens matematikuppfattning som möjligen kan ha orsakat felen. UtifrÄn ett mindre urval av PRIM-gruppens insamlade elevlösningar kartlades och analyserades olika feltyper. Resultatet blev att bland de fullstÀndiga lösningarna till matematiska problem som löses med algebra kunde jag se att det var varken de aritmetiska berÀkningarna eller de förberedande bearbetningarna av givna fakta som var det största problemet för eleverna. Det var framför allt formel-behandlingen som eleverna gick bet pÄ.

Forskares roll i sÀkerhetisering - att bygga broar eller elfenbenstorn : En teoriutvecklande studie av Köpenhamnsskolans sÀkerhetiseringsteori med fokus pÄ "bridging the gap" mellan forskare och policyskapare

Studien syftar till att undersöka forskares upprÀtthÄllande av sÀkerhetiseringen av Irans kÀrnkraftprogram och hur detta pÄverkar deras roll som potentiella policyskapare. Studien Àmnar vara teoriutvecklande genom att definiera Köpenhamnsskolans aktörsroll inom sÀkerhetiseringsteorin pÄ ett mer nyanserat och precist sÀtt. Studien gÄr igenom olika perspektiv inom debatten kring ?bridging the gap? mellan teori och praktik och anvÀnder Köpenhamnsskolans sÀkerhetiseringsteori som analytiskt ramverk vid analysen av det empiriska materialet. Studien analyserar artiklar skrivna av amerikanska forskare i amerikanska tidskrifter och undersöker hur och om dessa upprÀtthÄller sÀkerhetiseringen av Irans kÀrnkraftprogram.

I steget mellan tvÄ lÀroplaner

Fo?ljande underso?kning handlar om hur la?rare och blivande la?rare ser pa? a?mnet musik och estetiska la?rprocesser i fo?rha?llande till den nya la?roplanen Lgr11. Fokus fo?r underso?kningen ligger pa? de som undervisar eller ska undervisa i ka?rna?mnen det vill sa?ga svenska, engelska eller matematik i grundskolan a?rskurs 3?6. Metoden har varit intervjuer av tre kategorier: la?rare, la?rarstudenter och la?rarutbildare.

Hur bra Àr svenska elever pÄ att lösa matematiska problemlösningsuppgifter? : En granskande undersökning av pojkars och flickors lösningar pÄ nationella prov i matematik

Syftet med denna studie Àr att (1) ta reda pÄ hur bra eleverna Àr pÄ att lösa problemlösningsuppgifter i matematik, (2) ta reda pÄ vilka typer av fel som eleverna oftast begÄr och (3) faststÀlla vilka skillnaderna Àr mellan pojkarna och flickorna. Svaren som arbetet kommer fram till grundar sig pÄ en undersökning av nationella prov för Ärskurs 9 i grundskolan. Det söks ett svar pÄ frÄgan om hur bilden av problemlösning ser ut. DÀrtill utreds frÄgan om vad som kan ha orsakat en eventuell försÀmring: Kan den vara orsakad av för lite aritmetiska kunskaper? Kan den vara orsakad av elevernas undermÄliga metoder i att analysera uppgifterna? Eller har eleverna misslyckats med att identifiera vilka matematiska regler eller lagar som ska tillÀmpas för att lösa uppgiften?Som teoretisk bakgrund anvÀndes George Pólyas teorier för att kunna belysa vilka fel eleverna gör i provsvaren.

Kan vi leka en saga nu?

Syftet med denna studie a?r att underso?ka la?rprocesser kring bera?ttande och gestaltning i fo?rskolan. Den genomfo?rs da? vi upplever ett behov av fo?rdjupad kunskap inom omra?det. Vi anser att de estetiska la?rprocesserna a?r viktiga och o?nskar fo?ra in mer av bera?ttande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i fo?rskolan. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r studien a?r utvecklingspedagogik i kombination med Vygotskijs teorier kring fantasi och kreativitet samt den proximala utvecklingszonen.

Runornas och Rökstenens historia : En litteraturgenomgÄng

Uppsatsen ger en överblick över runornas bakgrund och forskning kring runorna och dels att ge en beskrivning av rökstenen och dess historia samt olika forskares tolkningar av stenen. Uppsatsen avslutas med en analys och diskussion av rökstenens olika tolkares förklaring av stenens skrift.

Reglering av geoengineering -hur, var och varför? : En analys av forskares argumentation kring reglering av geoengineering satt i relation till ett governance-perspektiv

Denna studie syftar att i relation till governance-perspektivet granska forskares argumentation kring reglering avgeoengineering. Detta för att utlÀsa om den reglering som forskare argumenterar för kan vÀntas vara effektiv nÀrklimatfrÄgor styrs allt mer integrerat frÄn samhÀllet.Geoengineering Àr samlingsnamnet för tekniker som Äterbalanserar klimatet för att motverka klimatförÀndringar.Teknikerna innebÀr stora risker dÄ kunskapen idag Àr liten om effekter frÄn anvÀndning. I dagslÀget finns inte hellernÄgon direkt reglering av geoengineeringteknikerna, endast nÄgra tekniker regleras till viss del av internationella avtalfrÄn FN. Detta framhÀvs som ett starkt argument av flertalet forskare för varför reglering Àr nödvÀndigt att utforma.Att en enskild aktör, eller en begrÀnsad grupp aktörer kan anvÀnda teknikerna utan samtycke frÄn andra staterpresenteras som ytterligare ett argument till varför reglering Àr nödvÀndigt.Hur forskarna menar att regleringen bör utformas för största effekt varierar, men överens Àr de om att i slutÀndankrÀvs en internationell reglering, dÄ effekterna frÄn teknikerna Àr globala. En sÄdan utformning Àr inte helt förenlig medgovernance-perspektivet som syftar till en styrning som Àr integrerad i samhÀllet och inte som bindande internationellaavtal som integreras i politiken inom staterna.

"Ha, dÀr fick du - det var inget fel pÄ vÄr uppfostran!" : En studie om olika erfarenheter av neuropsykiatriska diagnoser

Bakgrundsdelen avhandlar den stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende debatten om neuropsykiatriska diagnoser. Vi lyfter kritiska forskares Ă„sikter om neuropsykiatriska diagnoser och konsekvenser av diagnostisering, likvĂ€l som föresprĂ„kande forskares syn pĂ„ detsamma. Även diagnosens betydelse i skolan avhandlas. Syftet med studien var att skapa en bred bild av neuropsykiatriska diagnoser och vilka följder de fĂ„r i praktiken, sett ur mĂ„nga olika perspektiv. Genom att sammanstĂ€lla olika berörda aktörers bilder var syftet att sammanbinda deras erfarenheter med den funktion/betydelse som diagnosen för med sig.

1 NĂ€sta sida ->